WEKO3
インデックスリンク
アイテム
大人との交渉を通じた重度精神遅滞児の前言語的要求伝達の改善
http://hdl.handle.net/2297/23857
http://hdl.handle.net/2297/23857a77afdcb-10bb-4b93-9786-be9df25095df
| 名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
|---|---|---|
|
|
|
| Item type | 学術雑誌論文 / Journal Article(1) | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 公開日 | 2017-10-02 | |||||||
| タイトル | ||||||||
| タイトル | 大人との交渉を通じた重度精神遅滞児の前言語的要求伝達の改善 | |||||||
| タイトル | ||||||||
| タイトル | Communication Training of a Pre-linguistic Child with Severe Mental Retardation | |||||||
| 言語 | en | |||||||
| 言語 | ||||||||
| 言語 | jpn | |||||||
| 資源タイプ | ||||||||
| 資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
| 資源タイプ | journal article | |||||||
| 著者 |
大井, 学
× 大井, 学 |
|||||||
| 著者別表示 |
Oi, Manabu
× Oi, Manabu
|
|||||||
| 提供者所属 | ||||||||
| 内容記述タイプ | Other | |||||||
| 内容記述 | 金沢大学人間社会研究域学校教育系 | |||||||
| 書誌情報 |
特殊教育学研究 = The Japanese journal of special education 巻 30, 号 2, p. 33-44, 発行日 1992-10-30 |
|||||||
| ISSN | ||||||||
| 収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||
| 収録物識別子 | 0387-3374 | |||||||
| NCID | ||||||||
| 収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
| 収録物識別子 | AN00172513 | |||||||
| 出版者 | ||||||||
| 出版者 | 日本特殊教育学会 | |||||||
| 抄録 | ||||||||
| 内容記述タイプ | Abstract | |||||||
| 内容記述 | 9歳の重度精神遅滞児1名の前言語的要求伝達についての大人との自然な交渉による指導が、身ぶりと視線の協応、指示身ぶりの使用、明確化要請に対する身ぶり変更の3つの技能に及ぼす効果を検討した。指導は(1)大人を運動に誘う場面で子供の合掌を大人が模倣、(2)手の届く範囲にある事物を大人と使おうとする場面で、合掌に対して物を叩く身ぶりのモデルを提供し、子供が物を叩くと大人がそれを模倣、(3)離れた所にある事物を大人と使おうとする場面、退室の認可を求める場面で、合掌に対して事物や出口をさす到達のモデルを提供し、子供が到達を使うと大人がそれを模倣、という順で実施した。子供は大人を見ながら合掌し、事物や場所を大人を見ながら叩きや到達で示し、質問に対して、合掌を叩き、到達へと変更するようになった。大人との交渉機会が乏しいために伝達技能が制限されていた可能性がある。重度遅滞児との交渉の成立と維持に身ぶりの模倣が有効であることが示唆された。 Natural communication methods with adult subjects using gestural monitoring and modelling were used in a therapeutic intervention with a nine year old pre-linguistic child with severe mental retardation. Gestural monitoring occurs when an adult imitates the spontaneous gestural behaviour of the child by responding to requests. Modelling is used to shape more complex and elicited gestural behaviour. It was hypothesized that these strategies would significantly influence communication between adult and child, and increase the frequency of the child's complex gestures. In phase one of the study, a pressing of hands gesture was imitated. In phase two, the adult responded to this gesture by touching the object requested. Finally, the adult response involved pointing to an out-of reach object. In the latter two phases, both spontaneous and elicited touching and reaching were imitated. Results demonstrate a low rate of successful negotiations between adult and child underlies communication failure. Prior to intervention, immediate adult response to gesture, or verbal demands to specify target objects or actions was observed. Following intervention, the child visually attended while using the "pressing hands" gesture, began to use touch or reach for objects while looking, and to respond to questions asking for details of the target object by touch or reaching gestures. The findings support the hypothesis that adult gestural monitoring and modelling have a positive effect on communication and the complex gestural behaviour of a pre-linguistic severely mentally retarded child. | |||||||
| 権利 | ||||||||
| 権利情報 | 本文データは日本特殊教育学会の許諾に基づきCiNiiから複製したものである | |||||||
| 著者版フラグ | ||||||||
| 出版タイプ | VoR | |||||||
| 出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||
| 関連URI | ||||||||
| 識別子タイプ | URI | |||||||
| 関連識別子 | http://www.jase.jp/ | |||||||
| 関連URI | ||||||||
| 識別子タイプ | URI | |||||||
| 関連識別子 | http://ci.nii.ac.jp/naid/110006784690/en/ | |||||||