ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. A. 人間社会研究域; 人文学類・法学類・経済学類・学校教育学類・地域創造学類・国際学類
  2. a 10. 学術雑誌掲載論文
  3. 1-1.査読済論文(人間科学系)

小学校高学年児童および中学生における情動調整方略と抑うつ・攻撃性との関連

https://doi.org/10.24517/00067063
https://doi.org/10.24517/00067063
0b2cddb9-5715-494f-998e-5676ccb0ea46
名前 / ファイル ライセンス アクション
ED-PR-MURAYAMA-Y-65_64.pdf ED-PR-MURAYAMA-Y-65_64.pdf (563.7 kB)
license.icon
Item type 学術雑誌論文 / Journal Article(1)
公開日 2022-09-09
タイトル
タイトル 小学校高学年児童および中学生における情動調整方略と抑うつ・攻撃性との関連
タイトル
タイトル Relationships Between Emotion Regulation Strategies and Depressive Symptoms and Aggressive Behavior : Elementary and Middle School Students
言語 en
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
ID登録
ID登録 10.24517/00067063
ID登録タイプ JaLC
著者 村山, 恭朗

× 村山, 恭朗

WEKO 106787
e-Rad 00728785

村山, 恭朗

Search repository
伊藤, 大幸

× 伊藤, 大幸

WEKO 106798
e-Rad 80611433

伊藤, 大幸

Search repository
髙柳, 伸哉

× 髙柳, 伸哉

WEKO 106812
e-Rad 20611429

髙柳, 伸哉

Search repository
上宮, 愛

× 上宮, 愛

WEKO 106813
e-Rad 50555232

上宮, 愛

Search repository
中島, 俊思

× 中島, 俊思

WEKO 106810
e-Rad 90568495

中島, 俊思

Search repository
片桐, 正敏

× 片桐, 正敏

WEKO 106809
e-Rad 00549503

片桐, 正敏

Search repository
浜田, 恵

× 浜田, 恵

WEKO 106799
e-Rad 00735079

浜田, 恵

Search repository
明翫, 光宣

× 明翫, 光宣

WEKO 106814

明翫, 光宣

Search repository
辻井, 正次

× 辻井, 正次

WEKO 106792
e-Rad 20257546

辻井, 正次

Search repository
著者別表示 Murayama, Yasuo

× Murayama, Yasuo

Murayama, Yasuo

Search repository
Ito, Hiroyuki

× Ito, Hiroyuki

Ito, Hiroyuki

Search repository
Takayanagi, Nobuya

× Takayanagi, Nobuya

Takayanagi, Nobuya

Search repository
Uemiya, Ai

× Uemiya, Ai

Uemiya, Ai

Search repository
Nakajima, Syunji

× Nakajima, Syunji

Nakajima, Syunji

Search repository
Katagiri, Masatoshi

× Katagiri, Masatoshi

Katagiri, Masatoshi

Search repository
Hamada, Megumi

× Hamada, Megumi

Hamada, Megumi

Search repository
Myougan, Mitsunori

× Myougan, Mitsunori

Myougan, Mitsunori

Search repository
Tsujii, Masatsugu

× Tsujii, Masatsugu

Tsujii, Masatsugu

Search repository
提供者所属
内容記述タイプ Other
内容記述 金沢大学人間社会研究域人間科学系
書誌情報 教育心理学研究
en : The Japanese Journal of Educational Psychology

巻 65, 号 1, p. 64-76, 発行日 2017-03-30
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 0021-5015
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2186-3075
NCID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00345837
DOI
関連タイプ isIdenticalTo
識別子タイプ DOI
関連識別子 10.5926/jjep.65.64
出版者
出版者 日本教育心理学会 The Japanese Association of Educational Psychology
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 情動調整方略はメンタルヘルスに影響を及ぼす要因の1つである。国内では, 反すう, 問題解決, 気晴らし, 認知的再評価を同時に測定できる尺度がないため, 国内の小中学生における情動調整とメンタルヘルスの関連についての知見はあまり報告されていない。そこで, 本研究は単一市内の全小中学校に在籍する小学4年生から中学3年生までの5,321名を対象として, 既存の尺度に新たに認知的再評価の項目を加えた情動調整方略に関する尺度(Emotion Regulation Scale for Elementary and Middle School Students; ERS-EM)を作成した上で, 情動調整方略と抑うつおよび攻撃性の関連を検証した。因子分析の結果, ERS-EMは4因子構造であることが確認され, ERS-EMの構成概念妥当性が支持された。各方略と抑うつおよび攻撃性の関連については, 反すうが強い児童生徒ほど抑うつと攻撃性が高いこと, 問題解決の傾向が高い児童生徒ほど抑うつと攻撃性が低いこと, 気晴らしを行う児童生徒ほど抑うつが低いことが確認された。認知的再評価は抑うつと攻撃性のいずれとも有意な関連を示さなかった。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 Emotion regulation is among the factors that maintain or interfere with individuals’ mental health. The authors could not find any self-rating scales that had been developed for children and adolescents that assessed rumination, problem-solving, distraction, and cognitive reappraisal simultaneously. In the absence of a suitable instrument, little research has been done on effects of emotion regulation on mental health in children and adolescents. The present authors developed the Emotion Regulation Scale for Elementary and Middle School Students (ERS-EM) by combining items measuring cognitive reappraisal and an existing scale that measures other emotion regulation strategies, such as rumination. The present study is a cross-sectional examination of the relationships of these emotion regulation strategies to depressive symptoms and aggressive behavior in 4th to 9th grade students (2,692 elementary school students, 2,629 middle school students; 2,735 boys, 2,586 girls). Factor analysis of the Emotion Regulation Scale for Elementary and Middle School Students revealed 4 factors: rumination, problem-solving, cognitive reappraisal, and distraction. This supported the construct validity of the Emotion Regulation Scale for Elementary and Middle School Students. Furthermore, rumination was associated with worse scores on depressive symptoms and aggressive behavior. Problem-solving and distraction were associated with scores indicating less depression and aggression, whereas only problem-solving was associated with alleviation of aggression. No effect of cognitive reappraisal on either depression or aggression was found.
権利
権利情報 Copyright © 日本教育心理学会 The Japanese Association of Educational Psychology
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
関連URI
識別子タイプ URI
関連識別子 https://www.jstage.jst.go.jp/browse/jjep/-char/ja/
関連名称 https://www.jstage.jst.go.jp/browse/jjep/-char/ja/
関連URI
識別子タイプ URI
関連識別子 https://www.edupsych.jp/
関連名称 https://www.edupsych.jp/
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-07-27 10:04:07.076372
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3