@techreport{oai:kanazawa-u.repo.nii.ac.jp:00061803, month = {Nov}, note = {本研究は、これまでに申請者が行ってきた磁気式3倍周波数逓倍器と交流電動機を磁気回路上で一体化した高速度ハイブリッド交流電動機の開発研究を行うことを目的とした。この電動機は、商用電源より直接従来の3倍の回転数を得ることができ、このような電動機はこれまでにない全く新しい形式の高速度交流電動機である。 以下に、この研究において得られた成果を列記する。 1.単相誘導電動機と周波数逓倍器を一体化した高速度ハイブリッド単相誘導電動機の製作を行った。この単相誘導電動機は、単相商用電源により回転数10,800rpm(60Hzの場合),トルク1.0kgcmを半導体等による変換器なしに実現できた。 2.高速度ハイブリッド単相電動機のトルク-すべり特性は、全般的には単相誘導電動機の特性とは変化はない。しかしながら、高速回転を得るために始動トルク,空間高調波によるクローリング現象の除去が重要である。 3.出力・効率の改善のため回転磁界形の高速度ハイブリッド二相誘導電動機の構成法を考案し、設計製作を行った。 4.高速度ハイブリッド二相誘導電動機において、始動トルク特性は改善することができたが、効率の面においては周波数逓倍器の効率が大きく影響を及ぼし、この点さらに検討が必要である。 5.高速度ハイブリッド同期電動機をリラクタンス電動機の構成により実現することができ、回転数10,800rpm(60Hzの場合),最大トルク1.5kgcmを得た。 6.高速度ハイブリッド電動機における磁気回路中の高周波磁束分布を検討し、巻鉄心では構成できないことが明らかになった。, The research deals with the development of a new type high-speed AC motor. The motor has the magnetic combination of the magnetic tripler and the AC motor in structure. We call it "hybrid motor". When only a commercial source at 60Hz is applied, motor can rotate near 10,800rpm. We have summarized the results as follows, (1) High-speed hybrid single-phase motor The motor has the combination of the shading-coil type induction motor and a magnetic tripler. The application of a single-phase commercial source enables the rotation near 10,800rpm. The motor has no semiconductor device. The torque-speed characteristics of the motor is similar to that of a conventional single-phase induction motor. The maximum torque is 1.0kgcm on the tested motor. But the motor has some problems, that is, starting torque. capacity of the motor, power factor and efficiency. (2) High-speed hybrid two-phase motor The motor has the combination of the rotating-field type induction motor and a two-phase magnetic tripler which two proposed. The motor can improve the starting torque and the efficiency compared with the the hybrid single-phase motor. The tested motor has the maximum output power 158W, efficiency 12.5% and the power/weight ratio 14W/kg. (3) High-speed hybrid synchronous motor The structure of the motor is the combination of the two-phase magnetic tripler and a reluctance motor. The synchronous speed is 10.800rpm. The maximum torque is 1.5kgcm on the tested motor., 研究課題/領域番号:60460116, 研究期間(年度):1985 – 1986, 出典:研究課題「高速度ハイブリッド交流電動機の開発研究」課題番号60460116 (KAKEN:科学研究費助成事業データベース(国立情報学研究所)) (https://kaken.nii.ac.jp/ja/report/KAKENHI-PROJECT-60460116/604601161986kenkyu_seika_hokoku_gaiyo/)を加工して作成, 金沢大工学部}, title = {高速度ハイブリッド交流電動機の開発研究}, year = {1988} }