@article{oai:kanazawa-u.repo.nii.ac.jp:00000619, author = {河野, 俊寛 and 平林, ルミ and 中邑, 賢龍}, issue = {4}, journal = {特殊教育学研究 = The Japanese journal of special education}, month = {Nov}, note = {日本語の書字障害評価検査作成のための基礎データを求めるために、任意に抽出した小学校15校の1年生〜6年生までの通常学級在籍児童の視写書字速度を測定した。有意味文課題と無意味文課題をそれぞれ5分間書き写す手続きによって速度を測定した。有意味文課題5,481名(男子2,829名、女子2,652名)、無意味文課題5,478名(男子2,827名、女子2,651名)のデータを分析した結果、有意味文課題、無意味文課題とも学年が進むにつれて書字数が増加しており、1分間の書字数と学年との関係は回帰直線で示すことができた(有意味文課題y=3.9x+9.0;無意味文課題y=3.7x+6.6)。男女差があり、両課題の全学年で女子のほうが書字数は多く、統計的に有意差があったのは、有意味文課題では1年、3年、4年、5年、6年、無意味文課題では3年、4年、5年の学年であった。 The purpose of the present study was to investigate the handwriting speed of Japanese children from grades 1 to 6. Participants were asked to copy 1 of 2 different passages of text for 5 minutes. One passage, which was copied by 2,829 boys and 2,652 girls, contained real words, and the other, which was copied by 2,827 boys and 2,651 girls, nonwords. Participants were pupils at 15 randomly selected elementary schools in Ishikawa Prefecture. The results showed that the pupils' handwriting speed (syllables per minute) increased with each grade. The regression line for the real words test was y=3.9x+9.0, and for the nonwords, y=3.7x+6.6. The results also showed that the girls wrote faster than the boys in Grades 1, 3, 4, 5, and 6 on the real words test, and in Grades 3, 4, and 5 on the nonwords test. The present study's baseline data on handwriting speed provides substantial information for future research and practice., 金沢大学人間社会学域学校教育学類附属特別支援学校}, pages = {223--230}, title = {小学校通常学級在籍児童の視写書字速度}, volume = {46}, year = {2008} }