@article{oai:kanazawa-u.repo.nii.ac.jp:00008037, author = {杉田, 勢津雄 and 両角, 幸夫 and 上田, 芳弘 and 広林, 茂樹 and 木村, 春彦}, issue = {36}, journal = {情報処理学会研究報告. 人工知能研究会報告}, month = {May}, note = {人が親しみやすいインターフェースとして使っているものに対話形式が挙げられる. 近年, この分野の研究は主に自然言語処理を用いた方法で行なわれているが, システムが複雑になり, 処理時間が大きくなるという問題点がある. 本稿は, 対話形式の入力命令を複雑な自然言語処理を用いず, キーワードと学習機能により理解させようとするものである. また, アクティプデータベースを用いて, 学習したデータから新しいキーワードを取り出して登録する機能を持たせる. 更に, それぞれを実際のシステムに実装し, 有効性を検証した. One of the familiar interfaces for human is conversational interface. Recently, researches in this field is usually using natural language processing, but it has problems that the system is more complex and processing time is longer. This paper discusses about the method to understand conversational inputs which never use natural language processing but keywords and learning functions. And using Active Database, we get new keywords from learning data. We implement each function on real system, and verify their efficiency., 金沢大学理工研究域電子情報学系}, pages = {17--23}, title = {アクティブデータベースを用いた対話型インターフェースについての研究}, volume = {96}, year = {1996} }