@article{oai:kanazawa-u.repo.nii.ac.jp:00000970, author = {Omura, Masaaki and Etoh, Nozomu and 大村, 雅章 and 江藤, 望}, issue = {48}, journal = {美術教育学研究}, month = {Mar}, note = {金沢大学は,サンタ・クローチェ教会主礼拝堂壁画アーニョロ・ガッディ作『聖十字架物語』(1380頃)の修復プロジェ クトに携わった。このプロジェクトを契機に,『聖十字架物語』のフレスコ画の描写法に加え金属箔に覆われた漆喰や蜜蝋を 主材料とした盛り上げによる工芸的装飾技法の解明に取り組み,オリジナルの技法に肉薄した。この工芸的技法の研究に引き 続き,同時代の他のフレスコ画の技法に調査研究を拡大した。その結果,円光の技法に関して,多くは『聖十字架物語』と同 じ技法で制作されていたものの,初期ルネサンス時代の巨匠,フラ・アンジェリコの『受胎告知』に施された円光は異質であっ た。本小論では,このフラ・アンジェリコの円光技法の特異性を明らかにするとともに,板絵テンペラの手法が応用されてい る可能性を説いた。さらにこの仮説を,復元実験を通して実証的に明らかにした。Kanazawa University participated in a project restoring the fresco “The Legend of the True Cross” made by Agnolo Gaddi in the Basilica of Santa Croce around 1380. In this project, we explored the painting style of the fresco “The Legend of the True Cross” and the decorative arts techniques of making nimbuses with stucco bosses, of embossing beeswax, and of using metal leaves. We came close to producing the original technique. After that, we expanded the range of the study to focus on other frescos in the same age. As a result, we clarified that most of the fresco were made with the same technique as “The Legend of the True Cross”. However, the nimbuses of the “Annunciation” made by Fra’ Angelico in the initial Renaissance differ from the other fresco. In this essay, I discuss this difference and the possibility that the tempera technique has been used for the fresco. Then I demonstratively examine this hypothesis through the experiment of restoring., Embargo Period 12 months}, pages = {121--128}, title = {フラ・アンジェリコのフレスコ画における円光の技法 I: サンマルコ修道院の「受胎告知」を中心に}, year = {2016} }