@article{oai:kanazawa-u.repo.nii.ac.jp:00009902, author = {柳沢, 吉保 and 古本, 吉倫 and 高山, 純一 and 南澤, 智美 and 尾曽, 真理恵}, issue = {2}, journal = {土木学会論文集F6(安全問題) = Journal of Japan Society of Civil Engineers, Ser. F6 (Safety Problem)}, month = {Jan}, note = {東日本大震災による甚大な被害は,我が国の地震被災時の対応に対する大きな問題提起となった.国内にも糸魚川-静岡構造線をはじめ,周辺地域に大きな被害をもたらす可能性がある活断層が多数分布しているため,地震発生時の対策を至急検討しなければならない.とくに人命にかかわる救援活動では,消防署・分署などの救急拠点や搬送先病院間の救急駆けつけ搬送において,救急車両を各消防署に適切に配置し,被災現場まで配車を効果的に行うことが求められる.本研究では,リンク交通量に基づく交通量の変動を考慮した救命制約時間信頼性評価に基づき,長野都市圏交通ネットワークにおける救急駆けつけ搬送時の課題を明らかにするとともに,その対応策の方向性について示す.This paper discusses transportation network reliability in time of disaster and the evaluation of emergency conveyance service framework. Analyzing the present condition of an emergency business, in this study we examine the optimal location of fire stations and first-aid station. We propose an accessibility indicator of the travel time reliability to the urgent medical institution of an ambulance. In this paper, the above method is applied to Nagano urban area. In the experimental study, we verified location of fire stations and first-aid station affects a limit time to life-saving. We confirmed accessibility indicator practicality.}, pages = {I_30--I_37}, title = {震災時における救急車の駆けつけ搬送圏域の救命制約時間信頼性評価}, volume = {68}, year = {2012} }