ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. N. 科研費研究成果報告書, JSTプロジェクト報告書, COE報告書
  2. n-1. 科学研究費成果報告書
  3. 平成29(2017)年度

家庭科探究学習におけるプロセス評価モデルの検証: 他国との研究連携による汎用化

https://doi.org/10.24517/00052678
https://doi.org/10.24517/00052678
32de7c25-693f-4849-a7a9-b6361786290d
名前 / ファイル ライセンス アクション
ED-PR-WATABIKI-T-kaken ED-PR-WATABIKI-T-kaken 2018-6p.pdf (426.1 kB)
license.icon
Item type 報告書 / Research Paper(1)
公開日 2019-04-26
タイトル
タイトル 家庭科探究学習におけるプロセス評価モデルの検証: 他国との研究連携による汎用化
タイトル
タイトル Validation of assessment methods focusing on the process of inquiry learning in home emonomics education: Generalization by means of collaboration with foreign researchers
言語 en
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_18ws
資源タイプ research report
ID登録
ID登録 10.24517/00052678
ID登録タイプ JaLC
著者 綿引, 伴子

× 綿引, 伴子

WEKO 400
e-Rad 90262542
金沢大学研究者情報 90262542
研究者番号 90262542

綿引, 伴子

Search repository
提供者所属
内容記述タイプ Other
内容記述 金沢大学人間社会研究域学校教育系
書誌情報 平成29(2017)年度 科学研究費補助金 基盤研究(C) 研究成果報告書
en : 2017 Fiscal Year Final Research Report

巻 2015-04-01 - 2018-03-31, p. 6p., 発行日 2018-05-30
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 問題を多角的に検討する批判的リテラシーを育む問題解決学習に焦点を当て、その効果的な評価方法について、理論と実践を往還させながら検証することを目的として研究を行い以下の成果を得られた。1)北欧および米国における批判的リテラシーを育む問題解決学習の授業の実際とその評価方法、評価の理論枠組みについて、授業観察や研究者・教師へのヒアリング調査をもとに資料を収集し分析した。2)1)をもとに日本における批判的リテラシーを育む問題解決学習とその評価方法を開発し、実践をもとに検証した。3)開発したプロセス評価方法については、小学校と高校のパフォーマンス評価、中学生のナラティブ分析による評価の検討を進めた。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The purpose of this study is to validate effective assessment methods focusing on problem-solving learning in which students’ critical literacy is nurtured while interacting the theory and practice. The main items and findings of this research are as follows: 1) analyzing lessons, assessment methods and structures of the theory on problem-solving learning in which students’ critical literacy is nurtured in the USA and Nordic countries by means of school visits and interviews to teachers and researchers, 2) developing and validating a lesson plan and an assessment method in Japanese home economics based on the research in the USA and Nordic countries, 3) validating two kinds of assessments; performance assessments developed at elementary school and senior high school and an assessment analyzing narrative records by students at junior high school.
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 研究課題/領域番号:15K04417, 研究期間(年度):2015-04-01 - 2018-03-31
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 出典:研究課題「家庭科探究学習におけるプロセス評価モデルの検証: 他国との研究連携による汎用化」課題番号15K04417
(KAKEN:科学研究費助成事業データベース(国立情報学研究所))
(https://kaken.nii.ac.jp/report/KAKENHI-PROJECT-15K04417/15K04417seika/)を加工して作成
著者版フラグ
出版タイプ AM
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_ab4af688f83e57aa
関連URI
識別子タイプ URI
関連識別子 https://kaken.nii.ac.jp/search/?qm=90262542
関連名称 https://kaken.nii.ac.jp/search/?qm=90262542
関連URI
識別子タイプ URI
関連識別子 https://kaken.nii.ac.jp/grant/KAKENHI-PROJECT-15K04417/
関連名称 https://kaken.nii.ac.jp/grant/KAKENHI-PROJECT-15K04417/
関連URI
識別子タイプ URI
関連識別子 https://kaken.nii.ac.jp/report/KAKENHI-PROJECT-15K04417/15K04417seika/
関連名称 https://kaken.nii.ac.jp/report/KAKENHI-PROJECT-15K04417/15K04417seika/
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-07-27 12:47:26.421997
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3