ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. C. 医薬保健学域; 医学類・薬学類・医薬科学類・保健学類
  2. c 20. 紀要
  3. 金沢大学つるま保健学会誌
  4. 34巻2号 (2010)

Relationship between Self-Efficacy of Pregnant Women Before and After Childbirth Class and the Professional Learning Climate of Educators

http://hdl.handle.net/2297/26220
http://hdl.handle.net/2297/26220
96e62373-f23c-4a1e-ae5d-ea911fa56e3d
名前 / ファイル ライセンス アクション
AA11599711-34-2-115-122.pdf AA11599711-34-2-115-122.pdf (820.3 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2017-10-04
タイトル
タイトル Relationship between Self-Efficacy of Pregnant Women Before and After Childbirth Class and the Professional Learning Climate of Educators
言語
言語 eng
キーワード
主題Scheme Other
主題 childbirth education
キーワード
主題Scheme Other
主題 self-efficacy
キーワード
主題Scheme Other
主題 Professional Learning Climate
キーワード
主題Scheme Other
主題 pregnant women
キーワード
主題Scheme Other
主題 educator
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
その他のタイトル
その他のタイトル 出産クラス受講前後の妊婦の自己効力感と指導者のProfessional Learning Climate との関連性
著者 Kameda, Yukie

× Kameda, Yukie

WEKO 341
e-Rad 40313671
研究者番号 40313671

Kameda, Yukie

Search repository
Shimada, Keiko

× Shimada, Keiko

WEKO 205
e-Rad 60115243
研究者番号 60115243

Shimada, Keiko

Search repository
Watanabe, Yuka

× Watanabe, Yuka

WEKO 29821

Watanabe, Yuka

Search repository
Hamachika, Mari

× Hamachika, Mari

WEKO 29822

Hamachika, Mari

Search repository
Yachi, Miyuki

× Yachi, Miyuki

WEKO 29823

Yachi, Miyuki

Search repository
Murai, Megumi

× Murai, Megumi

WEKO 29824

Murai, Megumi

Search repository
Akiyama, Noe

× Akiyama, Noe

WEKO 29825

Akiyama, Noe

Search repository
書誌情報 金沢大学つるま保健学会誌 = Journal of the Tsuruma Health Science Society Kanazawa University and the Professional Learning Climate of Educators

巻 34, 号 2, p. 115-122, 発行日 2011-01-04
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1346-8502
NCID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11599711
出版者
出版者 金沢大学つるま保健学会 = the Tsuruma Health Science Society, Kanazawa University
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 【目的】出産クラス受講前後の妊婦の自己効力感と指導者の Professional Learning Climate (以下、PLCとする)との関連性を明らかにする。 【方法】2008年7月~9月に北陸の産科施設で開催された31の出産クラスに参加した妊婦 244名とクラス指導者39名を対象に自記式質問紙調査を行った。妊婦には出産に対する自 己効力感と指導者に対して感じたPLCについて、クラス指導者にはクラスの指導経験年数 など属性項目を調査した。また、クラスの参加観察によりクラス内容や雰囲気、参加者や 指導者の交流タイプなどを調査した。 【結果】対象全体では、自己効力感と PLCに有意な関連は認めなかった。しかし、出産経験 別の検討では、初産婦にのみ自己効力感と PLCに有意な正相関を認めた。 PLCの要素別で は「リラックスできる空間の創造」、「ユーモアとウィット」の2要素と自己効力感との間 に有意な正相関を認めた。一方、経産婦においては自己効力感と PLCに関連性は認めな かった。さらに、クラス後の自己効力感の高さには、 PLCとクラス前の自己効力感が影響 していた。  以上より、 PLCは出産クラスを運営する際に、指導者にとって身につけることが望まし い必要な要素であることが示唆された。 : The purpose of this study was to clarify the relationship between the professional learning climate (PLC) of educators and the self-efficacy of pregnant women before and after they took a childbirth class. : A self-completed questionnaire survey was conducted on 244 pregnant women who had participated in 31 childbirth classes held in a maternity hospital in the Hokuriku district, and 39 class educators. It investigated the pregnant women s feelings of self-efficacy to cope with childbirth and PLC with the educator, and such educator attributes as the number of years of experience in teaching childbirth classes. Class content and atmosphere, and the types of interaction between participants and educators, were investigated through participant observation of the classes. The survey was conducted from July to September 2008. : No significant relationship was observed between self-efficacy and PLC in all subjects. However, among women with parity, a significant positive correlation was observed between self-efficacy and PLC in nullipara. Among individual elements of PLC, significant positive correlations were observed between self-efficacy and “creation of a relaxing space” and “humor and wit.” Among multipara, no relationship was observed between self-efficacy and PLC. In addition, the level of self-efficacy after the class was affected by PLC and self-efficacy before the class.  The present findings suggest that skill in creating PLC is an element which educators should acquire in order to conduct childbirth classes.
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 [原著]
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-07-27 17:24:54.903946
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3