ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. K-10. 国際日本研究教育センター
  2. k-10 20. 紀要
  3. 金沢大学留学生センター紀要
  4. 21号 (2018)

外国にルーツをもつ児童の発達アセスメントと言語の問題について -発達障害と一時的リミテッド状況の鑑別のための調査研究-

https://doi.org/10.24517/00052062
https://doi.org/10.24517/00052062
a87d7803-4066-4662-92c5-646ef669d245
名前 / ファイル ライセンス アクション
AA11546136-21-29-42.pdf AA11546136-21-29-42 (668.8 kB)
license.icon
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2018-08-31
タイトル
タイトル 外国にルーツをもつ児童の発達アセスメントと言語の問題について -発達障害と一時的リミテッド状況の鑑別のための調査研究-
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.24517/00052062
ID登録タイプ JaLC
その他のタイトル
その他のタイトル A''Translanguaging" developmental Assessment should be given to CLD children - A study to distinguish behveen a developmental disorder and temporary double-limited -
著者 松田, 真希子

× 松田, 真希子

WEKO 136
金沢大学研究者情報 10361932
研究者番号 10361932

松田, 真希子

Search repository
中川, 郷子

× 中川, 郷子

WEKO 79413

中川, 郷子

Search repository
著者別表示 Matsuda, Makiko

× Matsuda, Makiko

WEKO 79414

Matsuda, Makiko

Search repository
Nakagawa, Kyoko

× Nakagawa, Kyoko

WEKO 79415

Nakagawa, Kyoko

Search repository
書誌情報 金沢大学留学生センター紀要
en : research Bulletin, International Student Center Kanazawa University

号 21, p. 29-42, 発行日 2017-03-01
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1349-6255
NCID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11546136
出版者
出版者 金沢大学留学生センター
出版者(別名)
出版者 International Student Center Kanazawa University
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 現在日本の小学校の特別支援学級には数多くの外国にルーツを持つ児童(CLO児童)が在籍している。CLO児童は一般的に一時的なダブルリミテッド状況にあるのか機能的障害なのかの見分けがつきにくく,特別支援学級に誤配躍されるケースが多く見られる。特に集住地区である東海地区においては,多くのブラジル国籍の児童が特別支援学級に在籍している。本研究では,日本の学校の特別支援学級に在籍,または発達障害と見られている日系ブラジル人児童6名に対し,ポルトガル語と日本語の言語能力調査と,ポルトガル語と日本語による知能検査(WISC-N)を行った。その結果,IQ, 行動観察共に障害がないと思われる児童が2名いた。また,CLO児童は言語相補的にパフォーマンスが現れる可能性があることが明らかになった。この結果よりバイリンガルテスターによる発達アセスメントを行う必要性があることが示唆された。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 In recent years, a special-needs class of elementary school in Japan enrolls many CLD children who have roots in foreign countries. Generally, it is difficult for a CLD child to tell whether it is temporary double-limited or functional obstacle, and many cases are misdirected in a special-needs class. Especially in the Tokai area, which many Brazilian live children are enrolled in those classes. In this study, six Japanese Brazilian children enrolled in a special needs class of Japanese elementary school or seen as a developmental disorder are asked to investigate the language ability of Portuguese and Japanese, intelligence test in Portuguese and Japanese (WISC-IV) was conducted. As a result, there were two children who seemed to have no obstacles with both IQ and behavioral observation. In addition, it became clear that there is a possibility that CLD children appear performance linguistically complementarily. As a result, it was suggested that there is a need to conduct a developmental assessment by a bilingual tester.
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-07-27 16:55:57.152637
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3