WEKO3
インデックスリンク
アイテム
米国オハイオ州教育プログラムの分析をもとにした家庭科「問題提起解決学習」の開発
https://doi.org/10.24517/00052679
https://doi.org/10.24517/000526799e5d58e5-78c8-4add-bb58-a7ead5e25b9c
| 名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
|---|---|---|
|
|
| Item type | 報告書 / Research Paper(1) | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 公開日 | 2018-11-05 | |||||
| タイトル | ||||||
| タイトル | 米国オハイオ州教育プログラムの分析をもとにした家庭科「問題提起解決学習」の開発 | |||||
| タイトル | ||||||
| タイトル | Development of Learning to Discover, Propose and Solve Problem of home economics education based on analyzing Ohio State Educational Curriculum and Program in the USA | |||||
| 言語 | en | |||||
| 言語 | ||||||
| 言語 | jpn | |||||
| 資源タイプ | ||||||
| 資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18ws | |||||
| 資源タイプ | research report | |||||
| ID登録 | ||||||
| ID登録 | 10.24517/00052679 | |||||
| ID登録タイプ | JaLC | |||||
| 著者 |
綿引, 伴子
× 綿引, 伴子 |
|||||
| 書誌情報 |
平成25(2013)年度 科学研究費補助金 基盤研究(C) 研究成果報告書 en : 2013 Fiscal Year Final Research Report 巻 2011-2013, p. 5p., 発行日 2014-05-20 |
|||||
| 出版者 | ||||||
| 出版者 | 金沢大学人間社会研究域学校教育系 | |||||
| 抄録 | ||||||
| 内容記述タイプ | Abstract | |||||
| 内容記述 | 米国オハイオ州にて、実践的推論プロセスを含む問題解決学習の授業、評価、オハイオ州スタンダード、ナショナル・スタンダード等について、高校での授業参観、また、高校家庭科教師およびオハイオ州立大学教授へのヒアリングと資料収集を行った。 得られた知見をもとに、日本の家庭科における問題解決学習への適用と7つの学習プログラムを開発した。また、実践的推論プロセスを活用した授業を展開しているオハイオ州の高校家庭科教師Marybeth Motasem氏を招聘しシンポジウムやワークショップを行い、研究交流をはかった。教育関係者や学生に広く参加を呼びかけ、研修の機会を提供した。 |
|||||
| 抄録 | ||||||
| 内容記述タイプ | Abstract | |||||
| 内容記述 | The purposes of this study are to analyze the Ohio Home Economics curriculum and program based on problem-solving learning named Practical Reasoning Process and to adapt to Japanese home economics education and development of lesson programs. The main items and findings of the research are as follows: 1) analysis of the curriculum and lesson program of the Practical Reasoning Process in Ohio; 2) development 7 lesson programs based on Learning to Discover, Propose and Solve Problem of home economics education; and, 3) invitation of Ms. Marybeth Motasem who is home economics teacher in Ohio and holding symposiums and workshops in Japan.And then, a lot of teachers and students participated in them and got the opportunity to learn problem-solving learning and Practical Reasoning Process. |
|||||
| 内容記述 | ||||||
| 内容記述タイプ | Other | |||||
| 内容記述 | 研究課題/領域番号:23531175, 研究期間(年度):2011-2013 | |||||
| 内容記述 | ||||||
| 内容記述タイプ | Other | |||||
| 内容記述 | 出典:「米国オハイオ州教育プログラムの分析をもとにした家庭科「問題提起解決学習」の開発」研究成果報告書 課題番号23531175 (KAKEN:科学研究費助成事業データベース(国立情報学研究所)) (https://kaken.nii.ac.jp/report/KAKENHI-PROJECT-23531175/23531175seika/)を加工して作成 |
|||||
| 著者版フラグ | ||||||
| 出版タイプ | AM | |||||
| 出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_ab4af688f83e57aa | |||||
| 関連URI | ||||||
| 識別子タイプ | URI | |||||
| 関連識別子 | https://kaken.nii.ac.jp/search/?qm=90262542 | |||||
| 関連名称 | https://kaken.nii.ac.jp/search/?qm=90262542 | |||||
| 関連URI | ||||||
| 識別子タイプ | URI | |||||
| 関連識別子 | https://kaken.nii.ac.jp/grant/KAKENHI-PROJECT-23531175/ | |||||
| 関連名称 | https://kaken.nii.ac.jp/grant/KAKENHI-PROJECT-23531175/ | |||||
| 関連URI | ||||||
| 識別子タイプ | URI | |||||
| 関連識別子 | https://kaken.nii.ac.jp/report/KAKENHI-PROJECT-23531175/23531175seika/ | |||||
| 関連名称 | https://kaken.nii.ac.jp/report/KAKENHI-PROJECT-23531175/23531175seika/ | |||||