ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. A. 人間社会研究域; 人文学類・法学類・経済学類・学校教育学類・地域創造学類・国際学類
  2. a 10. 学術雑誌掲載論文
  3. 1-5.査読済論文(学校教育系)

重症心身障害児の空間への視覚的注意と姿勢・運動の関係

https://doi.org/10.24517/00053907
https://doi.org/10.24517/00053907
fb8e6aa2-7def-40f5-9cbc-88bdb8211526
名前 / ファイル ライセンス アクション
ED-PR-YOSHIKAWA-K-55_249.pdf ED-PR-YOSHIKAWA-K-55_249.pdf (766.0 kB)
license.icon
Item type 学術雑誌論文 / Journal Article(1)
公開日 2019-04-19
タイトル
タイトル 重症心身障害児の空間への視覚的注意と姿勢・運動の関係
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
ID登録
ID登録 10.24517/00053907
ID登録タイプ JaLC
著者 吉川, 一義

× 吉川, 一義

WEKO 401
金沢大学研究者情報 90345645
研究者番号 90345645

吉川, 一義

Search repository
著者別表示 Yoshikawa, Kazuyoshi

× Yoshikawa, Kazuyoshi

Yoshikawa, Kazuyoshi

Search repository
提供者所属
内容記述タイプ Other
内容記述 金沢大学人間社会研究域学校教育系
書誌情報 特殊教育学研究
en : The Japanese Journal of Special Education

巻 55, 号 5, p. 249-257, 発行日 2018
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 0387-3374
NCID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00172513
DOI
識別子タイプ DOI
関連識別子 10.6033/tokkyou.55.249
出版者
出版者 日本特殊教育学会 = The Japanese Association of Special Education
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 発達初期に重篤な脳障害を受けた子どもには、感覚と運動に重篤な障害がみられ、外界への能動的行動が制約される。この制約は、その後の認知発達に大きな影響を及ぼす。本研究はリーチングを指標として、1例の重症心身障害児における視覚的注意と姿勢・運動調整の関係を検討した。結果、対象児のリーチングは物の提示位置によって、物への到達時間・運動の円滑さ・視覚活用の様相が異なった。そして、リーチングの繰り返しにより、視覚を活用した頭部と躯幹、上肢運動の協調性が改善された。また、リーチングは空間への視覚的注意の配分に影響し、提示物への気づきや提示者との共同注視の生起を促す可能性も示唆された。これにより、リーチングする意欲を考慮しつつ、対象物の提示位置を変えることで、対象児の視覚的注意と姿勢・運動調整が促進されると思われた。今後、対象事例を増やして、上記知見を確認する必要がある。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 Children with severe motor and intellectual disabilities (SMID) have limited reactions to their surroundings, which greatly affects their cognitive development. The present article focuses on the reaching behavior of one 10-year-old boy with severe motor and intellectual disabilities as an indicator of his awareness of his surroundings, in order to examine the relationship of visual attention, posture, and movement. The data revealed different aspects of his reaching time, the smoothness of his movements, and his usage of visual information, depending on the location of an object. Repetition of reaching appeared to improve related motions of his head, body, and arms, based on visual information. Reaching also affected his visual attention to spatial dimensions, which suggests the possibility of his improving his recognition of the researcher and looking at the eyes of the researcher. Changes in the object's location seemed to encourage more precise visual attention and adjustment of his posture and movements. Further tests with more varied participants are needed to verify the results of this case study.
権利
権利情報 Copyright © 日本特殊教育学会 The Japanese Association of Special Education
関連URI
識別子タイプ URI
関連識別子 https://www.jstage.jst.go.jp/browse/tokkyou/-char/ja
関連名称 https://www.jstage.jst.go.jp/browse/tokkyou/-char/ja
関連URI
識別子タイプ URI
関連識別子 https://www.jase.jp/
関連名称 https://www.jase.jp/
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-07-27 16:32:54.512122
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3