WEKO3
インデックスリンク
アイテム
ラーニングヒストリーから見たベトナム人日本語学習者の発音習得ストラテジーの研究
https://doi.org/10.24517/00055192
https://doi.org/10.24517/00055192ece547a2-0374-4cc8-a01d-2f20b3e12e8b
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 報告書 / Research Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2019-08-09 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | ラーニングヒストリーから見たベトナム人日本語学習者の発音習得ストラテジーの研究 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | How have succcessful Vietnamese learners acquired fluency in Japanese pronunciation? | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18ws | |||||
資源タイプ | research report | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.24517/00055192 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
著者 |
松田, 真希子
× 松田, 真希子 |
|||||
書誌情報 |
平成24(2012)年度 科学研究費補助金 挑戦的萌芽研究 研究成果報告書 en : 2012 Fiscal Year Final Research Report 巻 2011-2012, p. 6p., 発行日 2013-05-07 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 金沢大学国際機構 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本研究では,ベトナム人日本語学習者(VS)の音声コミュニケーション上の問題点の分析、発音熟達者のラーニングヒストリーの分析、シャドーイングの効果の検証を行い、以下の成果を得た。1)VSの音声は他の母語話者(に比べ自然さも印象も低い. 2)VSの音声には喉頭の緊張が頻繁に起こり、苦しそうに聞こえる原因となっている。1)2)共に母語の影響が考えられる 3)シャドーイングを用いた発音訓練前後のVSの発音の韻律的特徴を分析したところ、発話速度などにおける問題点が明確になり、これらの多くにはシャドーイングの訓練が有効である。4)発音熟達者のラーニングヒストリー調査を通じて,発音熟達者は共通して「高さ」に対する意識が強い. | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | The difficulties of Japanese pronunciation for Vietnamese learners of Japanese are found not only at the segmental level but also at the suprasegmental/prosodic level. For example, the articulation of each vowel and consonant, interference from tones in Vietnamese, articulatory tension in the larynx, and the realization of short/long mora. In this research project, we carried out a perception experiment on the level or degree of clarity of the learners’ pronunciation by native Japanese speakers. We also conducted a survey on the learning history of Vietnamese “goo d learners” to discuss a more effective learning method of Japanese pronunciation. | |||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 研究課題/領域番号:23652114, 研究期間(年度):2011-2012 | |||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 出典:研究課題「ラーニングヒストリーから見たベトナム人日本語学習者の発音習得ストラテジーの研究」課題番号23652114 (KAKEN:科学研究費助成事業データベース(国立情報学研究所)) (https://kaken.nii.ac.jp/report/KAKENHI-PROJECT-23652114/23652114seika/)を加工して作成 |
|||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | AM | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_ab4af688f83e57aa | |||||
関連URI | ||||||
識別子タイプ | URI | |||||
関連識別子 | https://kaken.nii.ac.jp/search/?qm=10361932 | |||||
関連名称 | https://kaken.nii.ac.jp/search/?qm=10361932 | |||||
関連URI | ||||||
識別子タイプ | URI | |||||
関連識別子 | https://kaken.nii.ac.jp/grant/KAKENHI-PROJECT-23652114/ | |||||
関連名称 | https://kaken.nii.ac.jp/grant/KAKENHI-PROJECT-23652114/ | |||||
関連URI | ||||||
識別子タイプ | URI | |||||
関連識別子 | https://kaken.nii.ac.jp/report/KAKENHI-PROJECT-23652114/23652114seika/ | |||||
関連名称 | https://kaken.nii.ac.jp/report/KAKENHI-PROJECT-23652114/23652114seika/ |