ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. K-10. 国際日本研究教育センター
  2. k-10 20. 紀要
  3. 金沢大学国際機構紀要
  4. 01号 (2019)

やる気にならない学習者の学習意欲を高める自律学習-上級漢字・語彙クラスで基礎的知識を習得する方法と教材作成-

https://doi.org/10.24517/00054021
https://doi.org/10.24517/00054021
500d52b0-30d0-4dbd-a0c2-4944d1438f12
名前 / ファイル ライセンス アクション
AA1285932X-1-81-98.pdf AA1285932X-1-81-98.pdf (1.5 MB)
license.icon
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2019-05-20
タイトル
タイトル やる気にならない学習者の学習意欲を高める自律学習-上級漢字・語彙クラスで基礎的知識を習得する方法と教材作成-
タイトル
タイトル Promoting Autonomous Learning through Materials Design:The Successful Example in Kanji and Vocabulary Learning
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 自律学習
キーワード
主題Scheme Other
主題 漢字
キーワード
主題Scheme Other
主題 語彙
キーワード
主題Scheme Other
主題 基礎
キーワード
主題Scheme Other
主題 上級
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.24517/00054021
ID登録タイプ JaLC
著者 藤田, 佐和子

× 藤田, 佐和子

WEKO 85126

藤田, 佐和子

Search repository
著者別表示 Fujita, Satoko

× Fujita, Satoko

WEKO 85127

Fujita, Satoko

Search repository
書誌情報 金沢大学国際機構紀要
en : Research Bulletin, Organization of Global Affairs Kanazawa University

巻 1, p. 81-98, 発行日 2019-03
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2434-852X
NCID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA1285932X
出版者
出版者 金沢大学国際機構紀要編集委員会
出版者(別名)
出版者 Organization of Global Affairs Kanazawa University
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 上級日本語学習者でも,基礎的な漢字・語彙が読めないこともあるが,学習者とし
ては漢字を「知っている」つもりなので,学習意欲を持ちにくい。
 そこで,自律学習を行うために基礎的な知識が網羅された教材「覚えましょう」を開
発した。学習者にはクラス冒頭で学習の動機付けを行うが,使うかどうかも含めて学
習の一切を学習者に任せ,授業では発展的な学びに焦点をあて,基礎的な知識につい
ては習得状況を確認できるテストのみを行った。
 その結果,学習者の意欲は高まり,効果的な学習が可能となった。学習の無駄を省
くことができ,基礎的な知識に向上が見られた。また,この方法は学習者から高い評
価を得た。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 Even the most advanced learners could be troubled with basic Kanji and vocabulary.
However, motivation to relearn the basic knowledge is generally lacking, as they think they
already know it. This paper presents a case of material and classroom guideline design to
motivate autonomous learning of kanji and vocabulary in advanced Japanese language classes.
The main goal was to lead learners to identify their insufficiency in basic knowledge (which
varies from learner to learner) and to make self-directed improvement efforts. Therefore, a
self-learning workbook Oboemasyou (覚えましょう/ Let’s Learn!) was designed and introduced
to students who were well-informed of its purpose and content. In-class quizzes
were utilized for diagnostic self-assessment. This design was found effective in promoting
autonomous learning and enhancing motivation. Moreover, it also improved learning outcome
as evidenced in students’ quiz performance and was highly evaluated by the students.
権利
権利情報 金沢大学国際機構
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
見出し
大見出し 実践報告
言語 ja
見出し
大見出し Report
言語 en
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-07-27 16:30:47.096092
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3